Pust och frust

Noreen är alltid väldigt mjuk och fin i munnen och har lätt för att gå i form, men i helgen så var hon FRUKTANSVÄRD att rida, gick med huvudet i det blå och lyssnade inte ett skvatt, hon blev sedan longerade och fick sen vila, idag var det upp på ryggen igen och försöka lösa problemet. Började om där vi avslutade sist, med andra ord med huvudet i det blå och fokus på paddockstaketet, bilarna ute på vägen och allt spännande i skogen, med andra ord allt förutom piloten. 
 
Började om ifrån början med att hon inte fick springa ifrån mig, långsamt långsamt. Fick kämpa ett tag och var nästan nära på att ge upp innan hon tillslut lossade och kunde ge med sig, långsamt och lite lite ställd inåt med nosen, en seger!
 
Vill gärna inte ta hästen i munnen, utan rida med så mjuk hand som möjligt ( ingen hand är målet ), men idag var hon omöjlig så fick ta henne ordentligt i tyglarna för att försöka få tillbaka henne, såfort hon backar av så ger jag såklart efter, men fick göra några förhållningar innan jag ens fick igenom en halt. Såfort det gick igenom att när hon mjuknar så mjuknar jag så blev hon lättare. Bad om lite trav och räckte med att jag spännde vaderna så flöög hon iväg.. känslig tjej.. haha. Men fick börja om även där. Var noga med att hon inte får slänga upp huvudet i övergången, utan bibehålla formen, vilket tog några övergångar innan det gick igenom. Sen får hon heller inte springa iväg i traven utan vill att hon vilar på steget och samlar sig, så gick ligga på en mindre volt och göra en del förhållningar innan hon tillslut släppte efter och när hon väl släppt efter i bägge varven, ruskat av sig om nacken så dansade hon fram som aldrig förr. Jävlar vad fiiiin hon var! 
 
Kunde göra övergångar, rida på åttvolt, runt fyrkanten, på volten, vad jag än bad henne om så lyssnade hon bra, vilket var en enorm seger! Sen bad jag om mer tempo och även ifall det var jobbigt och hon frustade i nästan varje steg så gjorde hon vad jag bad om utan att tappa formen, är väldigt nöjd med henne idag!
 
Skrittade sedan ut en runda som avslut.
 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback