Gårdagens pass

Igår planerade jag uteritt med min tösis, hon var dock helt galet uppspelt och okontrollerad.. humpf.. jobbigt jobbigt. Inte alltid lätt att ha en massa nya muskler och bra kondis och sen får man inte springa allt vad man kan när man vill, elak matte!
 
Fick snällt gå in i paddocken och passade på att utnyttja energin i form av galopparbete, var noga med att hon inte slängtravade innan, utan galopp ifrån samlad trav eller skritt var det som gällde och efter några omgångar så gick det huur bra som helst, ökade och minskade galoppen, jobbade på volt och på fyrkanten, allt satt fint. Hon livade upp med att bralla loss emellanåt och kasta sig åt sidan osv, men ignorerade det endast och styrde tillbaka till spåret med ett oväntat lugn ( förvånas över mig själv att jag kan vara så kontrollerad, hahaha ).
 
Mycket skrittpauser på lång tygel, men efter galoppen så taktade hon på som aldrig förr och var väldigt svår att lugna, men som sagt, ignorerade hennes jobbigare sidor idag, vilket jag tror är det bästa sättet att bemöta henne. 
 
Hon var iallafall himla fin igår, skrittade sedan ut en runda, och kunde igår för första gången SITTA i traven i nya sadeln, haha. Den blir bara mer och mer bekväm och tror att jag kommer älska den om några veckor när jag ridit in mig på den. 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback