Folkskygg

Detta är något det svåraste hindret vi någonsin stött på, allt inom ridning och hantering brukar gå att träna på dagligen, men just detta är väldigt svårt. Noreen är folkskygg och blir fullkomligt panikslagen när någon som hon inte känner till eller träffat på ett tag försöker närma sig henne, då menar jag PANIK. Igår exempelvis kom Matilda in i hagen när jag stod och sprayade henne med flugspray och hennes flyktinstinkter sätter igång direkt när Matilda närmar sig, trots att Matilda inte är en främling för Noreen, men dom har inte träffats på ett tag. 
 
Det är bara jag och mamma som Noreen verkligen vågar komma till och vill komma till med öronen framåt och glädje i blicken. Mamma är fullkomligt livrädd för hästar och vill gärna inte komma nära dom, vilket är roligt eftersom att både Secret och Noreen fullkomligt älskar min mamma, haha. Tror att dom mest accossierar henne med godis och mat då hon alltid har det med sig till dom, så när hon kommer med sin bil så blir dom galna och kommer springandes, haha såå sött! Men mamma får också klappa, gosa och rida hur mycket hon vill på Noreen, det är helt ok enligt med blåögda tös. 
 
Men hur tusan tränar man på detta? Hon kan lätt bli farlig om hon känner sig hotad, så en sådan situation vill jag gärna inte sätta henne i, någon som har erfarenhet av hästar som har svårt med förtroende? kanske hästar som tidigare blivit utsatta för våld? Misstänker att dom inte varit särskilt snälla mot henne under sin resa till Sverige. 
 
 
Mitt älskade lilla monster, Ninan (L)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback