dagens ridpass

Igår red Matilda Noreen så idag tänkte jag köra igenom henne, kolla så att allt stämmer och boja och strecha igenom kroppen ordentligt. Började med att hon var LIVRÄDD för en fågel som var i paddocken, fullkomligt panikslagen, haha. Kastade sig bakåt och flög åt sidorna, någon som har erfarenhet av att rädda hästar använder sig av rädsla för att "slippa jobba" eller liknande? Kändes så idag, för när jag red igenom henne och tvingade henne att gå där det "farliga" var så släppte hon igenom fint och struntade fullkomligt i fågeln. 
 
Red igenom i alla gångarter, skrittade sedan henne och sen började jag galoppjobba henne, på volter och rakt spår, öka och minska tempot och allting satt super. Var noga med att hon kom i galopp direkt när jag bad om det, inte slängtrava eller tramsa. Gick igenom fint. Även avsaktningarna satt bra, hellre att hon bryter av till skritt eller halt än att hon rusar iväg i trav så att jag tappar all balans, haha. 
 
Travade även igenom henne, gick bra, lång tygel, samlad trav och jag SATT NER, haha, gick huur bra som helst att sitta i sadeln idag, antar att det är en vanesak, har haft lite ont i ljumskarna, som om något skavde, men idag kände jag ingenting, så har nog suttit in den lite. 
 
hon blev ordentligt svettig och trött, men känner att hon behövde jobba lite med huvudet, så skrittade över bommar och gjorde volter runt hinder osv, vilket var sååå läskigt, när jag skulle klappa henne i samband med det så blev hon så rädd att hon bockade iväg, haha, känslig?
 
 
ska be mamma filma galoppen någon dag snart så att ni kan se, hon börjar bli såå fin i galoppen, helt otroligt!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback