Att backa hästen - dominant?

Hurvidare man som ryttare bör vara en ledare eller ej går att diskutera i evigheter, för egen del är det en självklarhet att jag bestämmer över Noreen, nu menar jag inte att hon ska göra allt jag ber henne om annars jävlar!!.. utan när vi hamnar i situatuioner där hon blir skrämd eller osäker så är det viktigt att hon litar på mig att ta över, och att hon gör vad jag ber henne om, även ifall det skrämmer henne.
 
När jag fick Noreen var det en sak som oroade mig lite, hon vägrade backa när jag bad henne. Det är väldigt dominant att be en häst att backa och kan vara väldigt provocerande när en häst i sig är väldigt dominant. Därför försökte jag avdramatisera det hela så mycket som möjligt, när jag la spöet på hennes bog och skakade lite på grimskaftet så kanske hon så mycket som lutade sig bakåt, och där fick hon godis. När jag uppmuntrade minsta antydning till bakåt tänk så motiverade det henne, hon förstod uppgiften och jag var aldrig hotfull i mitt kroppsspråk, det var en övning och hon fick beröm när hon gjorde rätt. 
 
Så istället för att ha en ponny som stampar och går emot mig när jag bad henne att ta ett steg bakåt så fick jag en ponny som glatt backade flera steg och snällt inväntade sin belöning. Idag backar hon bara jag pekar med handen, eller skakar med grimskaftet, utan att tveka och ser det hela som en uppgift. 
 
Tycker att det är viktigt att man KAN backa sin häst, det är väldigt användbart, speciellt vid lastning och vardaglig hantering. 
 
 
hur ser ni på detta? tycker ni att det är oviktigt eller är det något ni tränar på regelbundet?



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback