Steg ett i all träning

För mig är inkallningen A och O. Fungerar inte den delen av kommunikationen så fungerar helt enkelt ingenting. Du kan inte markträna en häst som inte förstår eller bryr sig om dig, som inte har fokus på dig eller vill göra rätt för dig. 
 
Noreen är ingen tillgiven häst, det är något hon blivit med tiden, så i början tränade vi mycket med klappar, beröm, mjuk röst och godis. Allt för att det ska bli så behagligt som möjligt att komma till mig och söka kontakt. Hon vet att det är en trygghet att stå bredvid mig och söker sig till mig vid ev fara. Sen är det viktigt att uppmuntra kontakten, att klappa om hästen när det frivilligt kommer fram, kanske ge en godis eller bara var mjuk och lugn, aldrig hotfull, stressad eller irriterad. 
 
När vi longerar så har vi ett väldigt enkelt kommando för inkallning, jag går helt enkelt rakt emot hennes rumpa, och hon vänder upp tvärt. Dvs flyttar henne med min energi. Detta går även att göra när hon är lös. 
 
En annan sak är att hon är väldigt uppmärksam vad jag gör, vill göra rätt och fråga efter när hon inte riktigt förstår. Ropar jag på henne, så kommer hon travandes emot mig, vilket jag alltid uppmuntrar med en godisbit, jag vill att hon är lyhörd, intresserad och lyssnar på mig.
 
Jag tycker att det är väldigt viktigt att man tränar hästen ifrån marken, man lär känna hästen på en helt annan nivå och lär sig hästens kroppsspråk. Jag har tränat Noreen mer ifrån marken är ifrån ryggen sedan dag ett och det har alltid varit en viktig del av vår vardag. Det gör henne gott att vi röra sig utan ryttare och hon jobbar alltid på bra även när hon inte har tyglar som håller i henne. 
 
här kommer hon springandes med öronen framåt, busunge!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback