panikponnyn

När jag släppte ut imorse hade vi en traktor på gården som skottade snö ( vi hade typ snöstorm inatt.. tyyypsikt!! ), så hon var såklart helt jävla crazy och dansade runt som en jag vet inte vad, fick ingen kontakt med henne. Men tog in henne i hagen, stängde och bad henne sedan stå stilla ( föredrar att ha henne i inghägnat innan jag börjar traggla med henne, så att hon inte får panik och sticker ), hon var lite svår att få kontakt med men tillslut så sänkte hon huvudet när jag bad henne och lugnade ner sig betydligt. När jag sedan skulle gå och hämta hö så började hon springa runt som en tok och ville inte alls vara själv. Stod ett tag med henne i hagen och när hon lugnat ner sig betydligt så hämtade jag maten, hon är väldigt närgången när hon blir sådär panikrädd att hon bara kopplar bort allt, och vill gärna att man ska vara med henne. Men jag är jättenöjd att hon inte flydde eller stack, vilket hon hade gjort direkt för ca ett år sedan. Att dessa saker händer i vardagen är bra, hon behöver utsättas för "läskiga" saker, saker som inte kommer skada henne men som hon upplever som farliga, det är de enda sättet att träna bort hennes rädslor.
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback