Hästen ska kunna vara ensam

Något jag tycker är fruktansvärt irriterande är när det finns en häst i stallet som absolut inte kan vara ensam. Jag ser det som något av det viktigaste och mest grundläggande men bör träna på när jag skaffar sig en häst eftersom att personligen aldrig vill vara beroende av andra. 
 
Noreen har fått vara mycket själv, både i boxen och i hagen, till en början gnäggade hon ganska ordentligt och var lite orolig, men det har lagt sig ganska rejält med tiden och idag bryr hon sig inte alls, aldrig några problem. Att veta att hästen står tryggt i stallet ifall dom andra hästarna kommit ut innan henne eller att hon inte springer runt bara för att hon är ensam kvar i hagen tycker jag är otroligt viktigt, det ger mig som hästägare ett helt annat lugn och jag behöver inte stressa upp mig för småsaker. 
 
Jag vet hästar som blir helt jävla galna när dom lämnas ensamma, och jag vill inte behöva anpassa mina träningsupplägg och scheman efter andra hästar, eller behöva ta hänsyn till att hästen i hagen bredvid blir jätte upprörd för att jag tar in min häst. 
 
Hur ser ni på detta? Bör hästägaren ta tag i sitt problem eller kan man ta förgivet att de andra i stallet tar hänsyn till att ens häst inte vill vara själv?
 
 
det är dessutom ganska svårt att variera sin ridning när du hela tiden måste hålla dig runt de andra hästarna på gården. Vilket gör att uteritter lätt utesluts.


Mikxki

Riktigt bra inlägg, jag ser det som en självklarhet att en häst ska kunna stå själv i alla fall ett litet tag utan att få frispel

2013-03-17 // 15:06:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback