Farligt att rida unghästar?

Läste på Tyras blogg darios.se där hon påstod att det är farligt att rida unghästar, att man kan bli förlamad osv osv. tycker att det är väldigt missledande att skriva sånt när man har såpass många läsare. Såklart ska inte vem som helst hoppa upp och tro att det är en dans på rosor att rida in en häst, för det är det inte. Men när du har en kontakt och en relation med din häst så blir inridningen väldigt odramatisk. En väl förbered häst som får tid på sig blir inte farlig eller galen av att ridas in. Vilket jag tycker är väldigt viktigt att understryka när man disukterar unghästar och inridning.
 
Jag har ridit in min häst själv, utan några tidigare erfarenheter, tränar för en tränare inom AR som hjälpt mig med grunden till markträningen men själva inridningen har jag skött själv och aldrig har det varit farligt eller okontrollerat. 
 
Tycker att man ska sluta se unghästar som galna idioter, för det är ju trots allt ryttaren som rider och tränar den hästens ansvar att se till att hästen tränas och förbereds rätt inför ridning och träning och att man arbetar i ett tempo som passar hästen. Sen finns det såklart undantag, vissa hästar är väldigt svåra att jobba med och andra är ovanligt lätta. 
 
 
min vilda unghäst och mitt galna lilla föl ;) fullkomligt okontrollerade!!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback