En personlighet utan dess like

Jag har aldrig stött på en häst som Noreen tidigare. Hon är skygg, rädd och nervig emot i princip alla förutom mig. Hon är väldigt försiktig och har svårt att lita på människor i allmänhet. Samtidigt har hon en väldigt tuff sida, hon har attityd, är kaxig, hård och massvis med humör. 
 
Att hon har svårt att lita på människor syns tydligt när det kommer främmat folk och försöker hälsa på henne, hon backar gärna och går inte fram och nosar på vem som helst, utan håller ett bra avstånd och ser ut att känna sig lite hotad vid andras närhet. Medan hon å andra sidan kan vara väldigt tillgiven emot mig, kelig och försiktig, rar och snäll. Vilket gör att jag har svårt att öva på dessa osäkra sidorna hos henne, då jag sällan ser dom.
 
När vi tränar så kan hon lätt bli väldigt kaxig, hon har mycket humör och är en typisk fuxtjej i sin attityd, men gör i princip alltid vad jag ber henne, med glädje.
 
Hon litar på mig, jag vet det och jag ser det väldigt tydligt hos henne, jag visar stor respekt gentemot henne vilket jag tror hon uppskattar och får därför mycket respekt tillbaka. Hon är väldigt uppmärksam mot mina signaler och är alltid med i allt jag gör, och jag tror att det kan bero på att vi ofta tränar på grunder så som halter, backa, vända osv när vi går ifrån hagen till stallet, stallet till paddocken. Kollar varje dag att jag har henne med mig och att hon är uppmärksam och lydig.
 
Den tiden jag har haft Noreen har nog varit den mest lärorika under hela mitt hästliv, jag har lärt känna en häst på djupet, och fått lära mig mängder om hästens beteende, grunder om hästen som djur och bär idag på kunskaper jag tidigare aldrig ens haft intresse av att veta. Och jag är grymt tacksam över att hon hamnade i mina ägo då jag inte bara lärt mig massivs utan växt som människa under tidens gång. 
 
Hon är en fantastisk häst som jag älskar väldigt mycket och som jag är otroligt tacksam att jag får chansen att vara med varje dag. Hon är definitivt den viktigaste i mitt liv, och henne kommer jag aldrig sälja.
 
 
Ibland undrar jag ifall det är ett fullblod som ligger bakom den där ponnykroppen, hon har nerver jag aldrig upplevt tidigare.. haha.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback