Träning för Carola

Idag stod träning på schemat, förklarade lite lätt vad vi stött på för problem och fick svar på de frågor jag hade. Jag har ridit in och utbildat min häst själv, med endast en lektion sedan det att jag började rida henne förra sommaren, så det klart att jag stöter på problem, jag har aldrig sysslat med detta tidigare. 
 
Idag prövade vi lite skolor, närmare bestämt öppna. Började att rida igång henne på volten i skritt och trav, hon var spänd och rädd för det mesta, men tycker att jag skötte det ok, vill helst ha henne mer närvarande, när hon hoppar till för en skugga eller kastar sig bakåt för något som inte finns, då blir jag lätt irriterad och tappar fokus, men det är bara för mig att acceptera, är van vid hennes små konstigheter och fick beröm för att jag klarar henne såpass, hon är en känslig och nervig häst som är sjukt bestämd och blir lätt svår att jobba med.
 
Red på långsidan och ställde in nosen, vilket var såå jobbigt för lilla fröken, fick lära mig hur jag ska flytta hennes bog när hon faller in emot mitten och sen fick Carola hoppa upp och visade bra, tycker att det är lättare att se vad jag ska göra då jag tar in det bättre och får en bild av hur det ska se ut. Sen är det kul att se min kaxiga dam med någon annan på ryggen, haha. 
 
Det är lite samma problem i longeringen som på ryggen, hon går gärna emot med höger bogen och trycker, vilket inte är okej, hon går emot mig när jag är på marken och på ryggen går hon emot skänkeln, så får lägga spöet där några gånger för att påminna henne om var hennes position ska vara. 
 
Hon blev trött av allt skrittarbete och vi höll inte på särskilt länge, det är mycket böjning och ställning som gäller för att göra henne lös i bogarna, hon är en rädd häst som gärna spänner sig och blir därför lite stel just där.
 
Fick även tips om ett bett jag bör pröva vid uteritt och i framtiden för hoppning. Hon blir lätt stark i munnen, inte för att jag sitter och håller, utan hon lyssnar bara inte när hon är i sin egna lilla värld. Så ett kimblewickbett ska jag införskaffa, kan vara bra när hon exempelvis skenar iväg med mig eller blir lite het på gröten och bromsen inte funkar helt som den ska. 
 
 
jag är lite rädd för skarpa bett, men kan vara bra att kunna byta med. 
 
Fick även en update om min lilla knodd ( som bor hos min tränare ), han har det bra och trivs lika bra som förut, min lilla spädgris är Noreens klara motsats, lugn, trygg och stabil i psyket medan Noreen är en ordentligt virrig liten tjej med hjärnspöken. 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback