markträning

Igår jobbade vi ifrån marken som planerat. När jag plockade henne ifrån hagen så kom hon direkt, kunde ta ut henne utan att Buster ställde sig ivägen eller gick och nosade henne i rumpan och irriterade henne, haha. Däremot så stannade hon vid ett flertal tillfällen och ville inte riktigt lämna flocken, istället för att bli arg och mana på henne så väntade jag ut henne och lät henne ta det i sin egen takt, men aboslut inte vända om och försöka ta sig tillbaka. Gick bra men hon stressade upp sig lite när vi kom till stallet, gick direkt in i paddocken och började jobba henne, hon var en tickande bomb i början så fick jobba henne ganska kort, annars är risken att hon bockar iväg eller inte lyssnar, så kort lina så att hon fick fokusera på jobbet, tempot ska vara långsamt och efter lite förhållningar så lyssnade hon, varierade mellan att longera och att gå över bommar, backa, gå längs långsidan i sidled osv. Det gick väldigt bra och tillslut kunde hon trava på längre lina i korrekt form utan några som helst inverkningar ifrån min sida, såå stolt över henne, hon är starkare i kroppen och kan använda sig utav den korrekt. När vi var klara så gick vi ner till hagen igen, hon blev lite på när hon märkte att vi skulle till kompisarna igen, så fick backa henne ett par gånger, göra halter oså, men hon trippade inget, försökte inte dra iväg eller liknande, så jag är ganska nöjd :)
 
 
för några veckor sedan, nu väljer hon en något högre form, men behåller den runda rumpan och sätter bakbenen mer under sig. 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback