En liten seger

Hela passet idag kändes som en enda seger, även ifall det gick pannkaka emellanåt så hade jag full kontroll, hon försökte, lyckades inte, och gav sig, vilket hon inte gjort det senaste, efter första trots kommer nästa and so on.. inte jättekul alla gånger.
 
Började i paddocken, flytta bogar på spår och volt, gick bra men oj vad arg hon var på mig efter ett tag, bestämde mig därför att låta henne jogga när hon gjorde som jag ville. Hon var såå fin i traven, lugn och vilade på steget, inte den där shettis-traven hon bjöd på igår, haha. Fick även en bra känsla och rytm i galoppen, jobbade på övergångar när jag ändå hade henne såpass lugn, idag var det galopp-trav-galopp-övergångar som gällde, och största svårigheten är att få en samlad trav direkt efter galoppen, men det gick tillslut det med ( waah, tror inte ni fattar min förvåning där.. haha ).
 
När vi ridit lite i paddocken, jobbat igenom i alla gångarter och hon var lugn så travade vi på rakt spår hela vägen ner till stranden, förbi grabbsen och sen skritt tillbaka, att komma förbi dom igen ( som nu ställt sig utmed vägen ) var inte det lättaste, och vill inte sitta och piska eller banka på henne, så fick sitta av och leda henne förbi, kändes bättre. Sen skrittade vi runt där hon häromdagen fick sina frispel, hon flåsade och trippade fram, men direkt när hon stannade så var jag snabb med att be henne gå fram igen, och krävde en reaktion, vilket jag tror hjälpte, när jag är bestämd så känner hon sig tryggare, litar på mitt beslut. Gick sedan snällt förbi en superläskig husbil ( haha ) och fick varken lov att springa eller stanna, skritta lugnt och på lång tygel var det som gällde och är man bestämd och envis så går det mesta. 
 
Där nöjde jag mig sen, hon var lugn och fin, lyssnade och gjorde vad jag sa, lite sura miner men det får jag ta. Speciellt när hon brunstar. 
Sen svampade jag av hela hästen ( vilket går jättebra nu ) och gick ner till hagen, sprayade flugmedel och sen ut till bästisbutte, som fick sig en kick när han kom lite väl nära.
 
Inte alltid lätt att förstå sig på signalerna, tösen står med svansen i vädret och gnäggar men kickar när man bara vill lukta lite.. svårt det där!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback