två stranddagar

Igår skrittade jag själv ner till stranden med Noreen, allt gick bra fram tills jag bad henne trava lite lätt då hon började bocka och ville vända hemåt, det var liite jobbigt att lämna kompisarna och ge sig ut helt själv. Hon var väldigt pigg på hemvägen istället.
 
Idag så hade jag med mig både mamma och min vän Matilda som hjälp att få henne att gå framåt, hon började faktiskt försöka vända redan när vi skulle gå förbi de andra hästarna i hagarna.. men blev ledd en bit och sen kunde hon gå själv. Matilda fick lov att ingripa några gånger då hon började backa och ville hemåt, men efter att ha gått en bit så nöjde vi oss, hon uppförde sig fint, det var lite mycket begärt av henne att klara sig själv.
 
Sen valde jag att leda henne hem på cykelbanan sista biten, hon var väldigt stressad, nervig och kände på mig att hon skulle flippa vilken sekund som helst, just då kommer en lastbil, och minst sagt flippar hon, inte så att jag tappar kontrollen, men hon blir rädd och det är jobbigt att se henne så nervig.
Hon blev rädd för två andra bilar innan vi kom till gården, slängde bakbenen under sig och steppade på stället, hon försöker aldrig sticka ifrån mig utan vänder sig mot mig och söker efter stöd, vilket jag uppskattar, hon är väldigt duktig.
 
Eftersom att hon var såpass nervig så valde jag att rida henne lite paddocken och lugna henne. Det var såklart helt genomblöt och vattenpölar överallt, men det var inga problem, hon gick fint och lugnt efter några varv och volter och lät henne sträcka på benen lite och travade henne ett par varv, hon är himla pigg och glad att rida :)
 
Nu vet jag att vi måste träna MYCKET på markträningen igen, har inte prioriterat det riktigt som jag skulle ha gjort denna veckan, men imorgon blir det longering för vår del. Ska även se ifall jag kan ta hem lite sadlar och testa ifrån Eriks då vi verkligen behöver en ny sadel som ligger bra på henne, hon surar lite när jag sadlar ( kan bero på mycket, ev att hon har mycket spänningar på juvret som irriterar och gör ont på henne osv ) men jag vet att sadeln inte ligger 100 så det får prioriteras ( hon är ej i skick att lastas och tas till en sadelutprovare just yet )
 
 
nu vet ni vad vi har gjort de senaste dagarna :)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback