Stilla vid uppsittning

Det värsta jag vet är hästar som inte står stilla när man sitter upp. Att träna in rätt beteende ifrån börja är otroligt viktigt för mig eftersom att tillåta någonting en gång skapar bara dåliga olater och det är svårare att träna bort det om det gott förlång tid.
 
När jag satt in Noreen så började jag med att ge henne godis ifrån ryggen. När hon stod still så fick hon en godisbit och när vi gjorde halt så fick hon en till. Vilket i sin tur ledde till att hon stod helt stilla när jag satt upp och när jag bad om halt. I kombiantion med godis så berömde jag med röst och en klapp på halsen, succesivt tog jag bort godis och bara berömde med röst och klapp. Hon har lärt sig att man står stilla och gör hon inte det så är jag snabb med att backa henne ett par steg och tillrättavisa henne. 
 
Går din häst iväg när du är påväg upp, i luften, så hoppa av snabbt, backa hästen ett par steg och när det står still försök igen. Det är viktigt att hela tiden upprepa tills hästen inser att det inte lönar sig att gå framåt. När du är uppe i sadeln så beröm och se till att hästen står still tills du ber den gå framåt. 
 
Detta känns väldigt viktigt för mig, avskyr att behöva upprepa mig när det gäller mina hästar och det är viktigt att dom vet vad jag ber om.
 
 
Du ska kunna sitt av och på med långa tyglar utan att behöva oroa dig för att hästen ska dra iväg, det är rimliga krav att ställa på sin häst.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback