skamligt

Jag såg nyss senaste avsnittet av ponnyakuten och jag kan väl inte ha varit den enda som reagerade på " jag rycker henne i munnen "- tjejen?!
Hur kan en förälder tillåta sin unge att behandla ett oskyldigt djur på det viset, för det är trots allt förälderns ansvar, hur ska tjejen veta att det hon gör är fel om ingen talar om det för henne?
 
Detta ser man i princip överallt, på tävling, hemma, på ridskolan, överallt där ungdomar behandlar sina hästar illa utan att en vuxen ingriper. Tycker det är riktigt skamligt. 
Jag har aldrig haft en vuxen med i mitt hästliv, har inte haft någon hästintresserad förälder som varit med när jag ridit, haft uppsikt över hur jag behandlar hästen eller liknande, och där har vi anledningen till att jag aldrig haft häst som barn. Min mamma ville inte ha ansvar för något hon inte är insatt i, vilket jag tycker är bra, för är du inte vuxen nog att ta hand om djuret och ansvara för det SJÄLV då är det förälderns jobb och ansvar.
 
Jag tror att det hela handlar om att man inte vet hur man ska behandla ett djur, det finns ingen respekt. För mig har det alltid varit en självklarhet, så jag har svårt att se hur någon kan se på djuret med så lite värde att det är okej att göra djuret illa för att man är arg, sur eller ledsen. 
 
 
jag har alltid älskat hästarna, respekterat dom och väderat dom högt.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback