Min läromästare

Det känns lite skumt att kalla Noreen, min lilla skogsinvandrare för en läromästare, men på så oändligt många plan är det vad hon varit för mig. Ridmässigt har jag inte utvecklats något särskilt, men när det kommer till hästens beteende, hantering och träning på marken har hon öppnat en helt ny värld för mig.
 
Noreen är väldigt tydlig när det kommer till signaler, har faktiskt aldrig träffat en häst som är så punktlig och korrekt när det gäller fysisk energi och kroppsspråk.
Att sätta Noreen "på plats" är väldigt viktigt, hon är en väldigt känslig häst och jag har fått jobba mycket på att ge små och tydliga signaler. 
Tänkte ge er ett exempel här nedan.
 
När vi står i stallgången och Noreen tar ett steg med frambenet mot mig ( som står bredvid henne ), flyttar jag mig i det läget, oavsett om det är medvetet eller omedvetet så har Noreen vunnit mark, hon tar för sig mer och mer och tillslut lyssnar hon inte på ett ord jag säger. Små, små obetydliga saker kan vara väldigt avgörande för en relation.
I det läget, när hon tar ett steg mot mig utan att ha blivit inbjuden, är det viktigt att backa hästen, visa vem det är som äger den marken och se till att hästen förstår. Med Noreen är det viktigt att vara försiktig, men bestämd, hon är en tuff tjej i huvudet, men väldigt känslig, att slå eller klappa till henne skulle aldrig falla mig in, hon hade inte förstått vad hon gjort eller att det var menat som en bestraffning.
 
Jag tycker att det är viktigt att dagligen träna på ledarskapsövningar, det kan man aldrig göra för mycket. Kolla av att hästen stannar när du stannar, backar när du backar, kommer till dig när du ber den och flyttar på sig utan att du ska behöva röra den. Den energi du sänder ut är väldigt viktig, du ska inte tro att en häst flyttar på sig bara för att du vill det. Det gäller att ställa rimliga krav och öka svårigheten succesivt, allt bygger på förtroende och tillit.
 
 
Här skickar jag ut Noreen på en volt inför longering. Eftersom att hon känner till mina signaler behöver jag till mestadels ej använda spö, utan det räcker med att jag går mot henne, och hon flyttar sig utåt.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback