Lösdrift vs stall

Alla hästar är olika. Vissa kräver mer och vissa kräver mindre stimulans. När jag fick chansen att flytta Secret till en lösdriftplats med andra åringar och unga hingstar så tackade jag gensat Ja. Han är ung, full av energi och glädje och behöver stimuleras dygnet runt för att må bra, han behöver gå i en stor flock där han får mycket att göra under dagarna. Att stå i en hage med sin mamma, komma in i en liten box om nätterna är inte min syn på hur jag vill att mitt föl ska ha det.
Jag är jätteglad över att ha möjlighet att ställa Secret på lösdrift, det kostar mig, men jag vinner på det i längden, en lycklig häst är ju trots allt det viktigaste.
 
När det kommer till Noreen har jag inte samma tankar. Tanken är att hon ska tränas dagligen och vill att hon ska ha möjligheten att komma in om nätterna och sova ordentligt på en mjuk bädd i ett varmt stall. Noreen är uppväxt i skog och mark, född utomhus och spenderat många år ute i naturen i alla väder, alla dagar, så det är klart att hon hade mått bra av lösdrift även hon. Men sålänge jag rider och tränar henne ordentligt så vill jag ha henne installad.
 
Om jag i framtiden flyttar till gård vill jag ha tillgång till både stall och lösdrift.
 
 
Hur tänker ni kring detta? Har ni era hästar i stall eller lösdrift? Varför? Hade ni släppt dom på lösdrift om ni hade haft de tillgångarna?



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback