Inridningen del I

Jag har aldrig ridit in en häst tidigare, och när Noreen anlände kände jag en sånn stark ångest inför detta projektet. Hon var ju trots inte en "vanlig unghäst" utan kom mer eller mindre direkt ifrån skogen och hade ytterst liten erfarenhet av människor.
När hon kom till mig hade hon blivit ledd i grimma och grimskaft ( tror hon hade haft en sadel på sig också ), men that's it. 
 
När jag skulle borsta henne första gången fick hon ett flipp, ryckte till vid minsta beröring och var LIVRÄDD. Hej och hå. Tankarna började gå och jag övervägde att skicka iväg henne på inridning, för att få det gjort ordentligt. Men hittade en tränare som sysslade med akademsik ridkonst, NH osv. Hon tog även emot hästar för inridning, det lät super och kontaktade henne. 
Hela vintern sysslade vi med longering, tömkörning och sånt vi kunde syssla med på marken. När jag kände mig säker med henne och vi lärt känna varandra så var det dags att upp i sadeln.
 
Min tränare var med första gången och vi började med att hänga i stigbygeln, ligga på sadeln sitta "damsadel" och bara vänja henne vid att man var över henne. Tillslut var jag uppe i sadeln för första gången på min häst, och lyckan var total. Det var en så otroligt overklig känsla. Jag fick skritta några steg med henne och sen var det nog med det.
 
 
Här hade jag ägt henne i två månader, och dagligen jobbat ifrån marken med henne. 
 
 
I februari 2012 var jag uppe i sadeln för första gången.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback