igångsättning efter vila

Nu är det igångsättning som gäller för Noreens del. Hon har stått i två månader, innan dess reds hon i paddock och utomshus i alla gångarter, några dagar i veckan, men ej hårt. 
Hon har under två veckors tid promenerat på hårt underlagt dagligen ca 10-20 minuter ( så hon har ej stått helt och hållet ). Kommer att skritta henne uppsuttet i ca 3-5 dagar, och variera med tömkörning, longering.
 
Sedan kommer jag lägga in lite trav och galopp, helst utomhus ( allting beror såklart på väder, underlag osv ) i ca en-två veckor och sedan börja rida lite mer i paddock, kräva lite mer av henne och jobba henne lite hårdare.
 
Med andra ord tänker jag ge igångsättningen ca 3 veckor, helt beroende på hur hon tar allting. Känner jag att hon behöver mer tid, får hon såklart det.
 
Sedan ska vi jobba på ställning i nacke på böjt och rakt spår, påbörjan av skänkelvikning, galoppfattningar och bomarbete inför inhoppning. Spännande! Februari kommer nog innehålla mycket skoj för Noreens del och ni får såklart ta del av allt här i bloggen :)
 
 
Hon är mycket finare skick i kroppen än vad hon varit tidigare, så förhoppningsvis har vi lite att bygga muskler på. Har inte vågar kräva förmycket av henne då hon varit såpass tunn. Men nu när hon har lite rumpa och mage kan jag galoppera på lite extra och träna lite mer kondition för att stärka henne.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback