Hur lång tid innan mjölken sinar?

det är så himla olika det där om hur man bör göra med stoet vid avvänjning. Vissa mjölkar ur lite för att det spänner och gör ont för stoet medan andra blir vansinniga och säger att man absolut inte får göra det.. svårt det där, finns så himla många teorier kring ALLT verkligen. 
 
Det kan ju trots allt ta sin tid innan mjölken sinar helt och hållet och mjölkar man ur fördröjer man det ännu längre.
Har iallafall hört att man ska tabort kraftfodret för att hjälpa till. Noreen får lucern hackad strå och hö i dagsläget och har sedan igårkväll minskat lucern givan till ungefär hälften, det är ju trots allt väldigt proteinrikt och tror att det kan hjälpa att succesivt plocka bort lucernen och enbart ge hö undertiden. ( När hon rids och tränas igen kommer hon att få kraftfoder igen i form av pellets och ev lucern beroende på hur hon känns rent viktmässigt ). 
 
Känns så himla jobbigt när man inte har rätt kunskap, man vill ju trots allt hästen bästa och att ringa veterinären varje gång man har en fråga känns ju också lite opraktiskt, men jag förlitar mig på andras kunskaper, de jag litar på och som står mig nära. 
 
Ibland vill man helst av allt vara veterinär, hovslagare, ridinstruktör, massör och hästtandläkare allt i ett för att vara säker på att man gör rätt och att hästen alltid får bästa möjliga förutsättningar, haha! Någon som känner igen sig?
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback