Att vara den som bestämmer

Jag vet inte om det är för att Secret är hingst, bebis eller om jag varit otydlig ifrån start, men han testar mina gränser dagligen.
 
Igår när vi skulle in i boxen så tryckte han sig före, jag åkte in i väggen och han kastade sig över höet. Jag blev vansinnig och skulle ha ut honom igen, vilket han såklart inte höll med om, men efter några minuters krig så kom vi ut i stallgången, ännu en gång kastade han sig in, och vi gjorde om det.
 
Ställde honom framför mig, backade honom ett par steg, bad honom att ta ett steg i taget fram och backade efter varannan. När han var lugn ställde jag mig inne i boxen, bad han ta ett steg i taget mot mig.
 
Tycker dessa vardagliga övningar är sååå viktiga. Oavsett om din häst är jättehungrig ( nu är Secret ALDRIG jättehungrig då han har tillgång till en mjölkmaskin hela dagarna.. ) så är det inte okej att total ignorera dig och vad du ber om. Det gäller såklart att ställa rimliga krav, du kan inte stå ute i stallgången och backa och hålla på allt för länge, då tappar hästen fokus och tröttnar. Men bara för att visa att när du ber om halt, då är det halt, annars tar det längre tid. 
 
Även att plocka av grimman i boxen kan kräva lite övning. Jag är väldigt noga med att mina hästar står stilla tills det att grimman är helt av och jag klappat dom på halsen. Börjar dom försöka skynda på processen åker grimman på igen.
 
 
Secret gillar att testa mig och ifrågasätta mina regler. Men han är väldigt gosig och mammig, och vet hur han ska få sitt mattes hjärta att smälta.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback