Att låta hästen "springa av sig"

Något jag fått lära mig är att aldrig vänja en häst vid att låta den "springa av sig" på linan, dvs efter att ha skrittat fram låta den få bralla, bocka och busa av sig den värsta enerign. Problemet i längden blir att hästen vänjer sig vid att den får utlopp av energin av att springa och busa, och det är bättre att ifrån start låta hästen JOBBA bort energin, dvs ge den uppgifter som är mentalt jobbigt, då får du en lugn häst på ett bättre sätt och hästen får lära sig att den får jobba och inte fara runt som en vilde.
 
Noreen kan bli lite exalterad vid longering och fara iväg i en bockserie ett varv men vet om att det inte är tillåtet och snabbt rätta sig efter uppgiften och utföra vad jag ber henne om. 
Många gör så med sina unghästar för att inte sätta sig på en laddad bomb när det är riddags.
 
Uppgifter jag brukar ge Noreen innan ridning kan vara öppna längs långsidan ( ifrån marken ), skänkelvikning, ställa osv. Hon blir väldigt snabbt trött av gymnastikövningarna och håller sig på marken när det är dags att rida. Tycker inte att man gör hästen en tjänst genom att låta dom göra av energin bäst dom själva vill. Naturligtvis är det okej att busa, springa och bralla, men då ska det vara kontrollerat och när man som ryttare tillåter det, en ouppfostrad häst är varken trevlig att rida eller hantera.
 
 
Noreen kan busa riktigt ordentligt när hon sätter den sidan till och tycker att det är lajbans att dra några vändor i hagen, men när det är träning så är det jobb som gäller, inte lek.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback