We all have a dark side

Diskuterade Noreen idag med en mamma i stallet som var lite nyfiken på vart vi kommit utvecklingsmässigt, hur framtiden ser ut osv. Rent utvecklingsmässigt så rids Noreen i alla gångarter, påbörjat flytta sidleds med ryttare längs paddockstaket, ridit över bommar i skritt och trav samt ridit ut i alla gångarter. Hon går i lång och låg form i alla gångarter.
 
 Just nu ligger fokusen inte direkt på utbildningen av Noreen. Har sedan start vetat att jag kommer att behöva lägga MYCKET energi och tid på Noreens personlighet och hennes problem. Noreen har mycket nerver, hon är rädd, tittig osv. När hon blir rädd så flippar hon ur, hon springer på stället, stänger ögonen och bara springer. Har med hjälp av min tränare lyckats få henne lugn i sina "ur flippningar", hon springer inte längre ifrån mig när hon blir rädd, utan stannar kvar och blir rädd, inser att ingenting är farligt och kan lugna ner sig.
 
Jag tror att hennes personlighet beror mycket på hennes bakgrund, hon är uppväxt i vilt tillstånd, vi tränar väldigt fort bort flykt instikten hos våra tamhästar och skulle vilja påstå att Secret är alldeles för trygg för att veta hur han skulle reagera i en läskig situation. Noreens grundinstinkter är väldigt starka och har aldrig upplevt så förstorade reaktioner hos en häst tidigare. Det är mycket lärorikt och intressant att jobba med Noreen.
 
Noreen är en ranghög och dominant häst. Skulle hon omedvetet "flytta" på mig i boxen får jag stora problem, hon ifrågasätter mitt ledarskap om jag ger henne chanser eller är ouppmärksam under hanteringen av henne. Att hantera henne och sköta henne kräver stort fokus med andra ord. Vilket jag också tror har att göra med hennes bakgrund, hon är en tuff häst som lärt sig livet den hårda vägen.
 
Noreen håller mig sysselsatt, och tror att jag kan hålla mig sysselsatt i några år bara genom att jobba med henne ifrån marken och ryggen och lära av varandra, om jag någonsin kommer bli "klar" med henne rent utbildningsmässigt så kommer hon ändå alltid vara en underbar vän att ha fantastiskt kul ihop med.
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback