Träna på det viktigaste - halt.

Igår tränade vi VÄLDIGT mycket på något Noreen helt kopplat bort de senaste veckorna, nämligen halter. Hon trycker gärna emot när jag tar i tygeln och skiter fullständigt i vad jag ber om, det är ju kul att springa fort förstår ni ;).
 
Tränade därför på att göra mycket halter när vi skrittade fram, direkt när hon gjort halt efter en mjuk förhållning fick hon godis, vilket gjorde att hon stannade såfort jag tog i tygeln och la vikten bakåt, tillslut räckte det med att jag enbart la vikten bakåt och gjorde en mjuk mjuk förhållning med handen, duktig! Men såfort vi börjar träna, trava och galoppera så kopplar hon bort det igen, men det är bara att fortsätta på samma sätt, tålamodet testas verkligen men efter några förhållningar så gjorde hon vad jag bad om. Hon har inte styrkan att samla sig i traven men det behöver heller inte vara slängtrav enligt min mening, man kan faktiskt kräva ett lägre tempo utan att behöva gå på en liten volt.
 
Nu har vi dock blivit tillsagda att vi inte får rida på fältet ( woopsi! ), vilket dom dock kunde sagt till mig lite tidigare kan jag tycka, men ibland är det svårt att dela med sig av information, iallafall i vårat stall. Så får helt enkelt vänta tills paddocken är ridbar och det blir skrittturer ett tag framöver, vilket såklart är supernyttigt och viktigt men lite tråkigt att inte kunna variera oss. 
 
 
Ska ner senare och longera henne i paddocken ( får se hur det går.. ) Ska dock låta henne gå lite längre idag och jobba henne på längre lina och fokusera på tempot, slängtrav är inte en tillåten gångart. 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback