Tokig tjej men bra resultat

Även idag var Noreen tokpigg, vilket jag anser vara ett tecken på att vi får börja höja kraven lite, lite skritt och trav och någon galoppsträcka räcker inte längre för min dam.
Efter att jag skrittat en runda så gick vi in i paddocken och jobbade henne i skritt, mycket ställning, volter osv, hon är betydligt stelare i ena sidan så får jobba henne mer där, min svaga sida så känner att jag inte riktigt kommer om henne med benen ordentligt, får se till att skärpa mig lite. 
Men där var alldeles för isigt under snön så vågade inte trava henne där, utan gick ut på fältet igen, travade en vända och skulle galoppera en när hon började bocka som en galning och drog iväg i världens fart, inte jättelätt att stanna henne när hon väl fått upp farten, speciellt inte när jag inte är 100% säker på underlaget, men gick fint efter att jag fått henne på en mindre volt. 
 
istället la jag fokus på att jobba henne i traven, hon var springig och tokigt pigg, krullade ihop nacken och drog iväg åt sidorna i volten. Men försökte bara vara lugn, fortsätta hålla om och hålla emot med ytter, tillslut gav hon sig och frustade på i ett jämnt tempo och jag kunde förstora volten och låta henne gå på lite lösare tyglar och djupare form, riktigt fin blev hon. Bad sedan om galopp och hon behöll en fin form och ett bra tempo, när hon blev trött så saktade hon av så var väldigt noga med att hålla igång henne igenom volten och be om trav när hon gjorde som jag sa, vilket fungerade bra. Jobbade henne inte särskilt länge i galoppen, men tillräckligt för att hon skulle bli trött och när hon gjorde som jag sa trots att jag kände att hon var trött så travade jag av henne och klappade om henne för dagen. Tror att vi jobbade i ca 20 -30 minuter idag istället för 15 vilket var bra, hon behövde jobba och det märktes stor skillnad när vi skrittade av, hon var mycket lugnare och kändes trött.
 
Är så himla dålig på att ställa högre krav på henne, hon visar tydliga tecken på att hon behöver mer att göra och jobba med så får börja sätta henne i mer arbete.
 
 
Mådde skit när jag cyklade till stallet, kallsvettades av feber och kunde knappt hålla uppe ögonen, trodde aldrig jag skulle klara av att rida. Trots att jag svettades ihjäl när jag red så kände jag inte av någonting såfort jag kommit upp på ryggen, jävlar vad jag saknat att sitta på hästen och få jobba henne ordentligt. Nu börjar det.
 
Tog även lite före bilder på Noreens kropp, får se om några månader ifall vi lyckats komma en bit på vägen.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback