Longering

Idag körde vi gammal hederlig longering och konditionsträning. Mycket jogging, några korta galopper och skrittpauser, Noreen tyckte att det blev jobbigt och kaxade sig lite men gick fint ganska fort efteråt, hon är bra envis när hon sätter den sidan till och vill hon inte så vill hon inte, men oftast räcker det med att jag är lite bestämd och ryter till så skäper hon sig. Avslutade med lite sidrörelser i båda varven och lät henne jogga på mindre volt för att träna upp lite styrka. tycker att hon skötte sig fint i helhet, nyttigt. 
 
I dagsläget longerar jag med grimma och longerlina, att tvinga ihop henne i en form hon varken har styrka eller balans att gå i i dagsläget känns bara helt fel enligt mitt tycke, hon får massvis med beröm när hon tippar in nosen och stundvis orkar hon gå i det läget, men med mycket mer träning tror jag att vi kan få fram en fin och bärig form i longeringen där varken inspänningar eller hjälptyglar behövs, ej framtvingat eller onaturligt. Sen vill jag inte påstå att det är fel att longera med inspänningstyglar, är oftast väldigt bra exempelvis när man tränar en äldre häst som har styrka i ridningen men lätt bli nonchalant vid markträning, då kan en hjälptygel vara bra för påminning. Vill inte utesluta det med andra ord.
 
 
I somras under longering.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback