Förvånad

Har låtit bli att kommentera detta tidigare, då jag inte riktigt vet vad jag ska säga, för helt ärligt vet jag inte vad jag tycker, men som den sanna hästälskare jag är så bara MÅSTE jag se ponnyakuten varje söndag, det är givet ( sen är jag grymt barnslig och tycker sånt är mysigt ), vet att jag tyckt om tidigare hur dom lärt eleverna hästarnas kroppsspårk, tränat frihetsdressyr osv. Men har inte alls känt mig bekväm med att titta de senaste säsonger.
 
Tror de flesta reagerade när de tog dit en ryttare som piskade och slog en ponny över hinder ( för det gör ju att han vill hoppa, eller? ), och även ifall vi säkerligen inte får se hela bilden utan bara delar av den så tycker jag att det var fel, man behandlar inte hästar så och man lär definitivt inte ut det till små barn som i framtiden kanske tror att det är rätt sätt att behandla djur på, man tvingar inte på sig ett djur på det viset.
 
Att sätta upp en vuxen karl att framkalla bockning hos en ponny, tja.. det kunde ju bara sluta på ett sätt. Jag förstår tanken, han ville provocera fram beteendet för att kunna lösa det, men att istället rida hästen mjukt och harmoniskt, berömma vid rätt tillfälle och få hästen lugn och avslappnad borde väl ändå ligga högre upp på to-do-listan i det läget? 
 
Men någonting som jag personligen tyckte var bra var att dom visade eleverna hur dom rider hästarna korrekt. Min åsikt är att alla hästar ska ridas i form eftersom att de bygger helt fel muskler om de rids fel och huvudpositionen ÄR viktig. Många småbarn rider på och låter hästarna gå med huvudet bland molnen, med underhals och ingen kontroll alls, fel fel FEL i mina ögon. Har du hästen mellan hand och skänkel så  kan fokusera på att rida mjukt och balanserat, och många barn behöver lära sig att rida korrekt.
 
Tobbe Larsson verkar vara en väldigt vettig hästmänniska med sunt hästtänk, men blir förvånad över många gästtränare som tar till metoder som jag inte alls räknat med eller uppskattar. 
 
 
 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback