Är det verkligen okej?

Många bloggare skrattar och ler åt sina hästar när det bockar, busar och flänger runt, men är det verkligen okej? Personligen så ser jag det som ett ouppfostrat beteende, det är inte lek som gäller och jag anser att när man rider så ska man rida seriöst, att uppmuntra dåligt beteende skapar bara dåliga vanor, hästen tycker inte mer om dig för att du låter den studsa runt okontrollerat i paddocken, snarare tvärtom visar det brist på respekt i mina ögon.
 
När Noreen bockar så tar jag det inte på lek, oavsett om hon är full av energi så vet hon vad det är som gäller när vi rider, busa kan hon göra i hagen eller när jag tillåter henne. Jag tycker som sagt inte om att låta hästen "springa av sig energin" innan ett ridpass, då jag anser att energin är användbar och tycker att det är vettigare att låta hästen arbeta av energin och använda sig av den. 
 
 
Noreen är en livlig, pigg och glad häst som ÄLSKAR att busa, springa och bocka, men det är inte okej att studsa runt och bete sig illa när jag rider eller tränar med henne, och jag skrattar definitivt inte åt det.


Anna

Jag tycker att det beror på "vad för sorts" bockningar det är. Bockar hästen nån gång för att den tycker att något är roligt (tillexempel om man galopperar på en äng eller liknande) så tycker jag det är okej så länge den inte håller på hela passet, eftersom att den bara visar att den har roligt. Jag tycker att dom måste få visa att dom har livsglädje liksom. Men bockar den i protest mot någonting eller för att försöka få av mig så tillåter jag det inte.

2013-02-24 // 11:07:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback