viktnedgång/uppgång ?

Jag blir såklart helt till mig när jag ser att Noreen börjar tunna ut lite, vilket hon förmodligen inte gjort, men nu när hon fäller så ser hon tunnare ut än i jämförelse med när hon hade tjock vinterpäls. Sedan tar det mycket på dom under fällningsperioden, det var två månader sedan bebis åkte så hon har ju inte återhämtat sig helt heller, det tar TID att få upp ett sto i hull efter att dom haft föl, speciellt om dom magrar ut så ordentligt som hon gjorde under di-tiden. 
 
Hon får dubbelt i hö och har även börjat få lite kraft nu igen när jag rider henne lite hårdare. Förhoppningvis så blir det bättre när gräset börjar växa, men förmycket hö på kvällen äter hon inte upp och i hagen så blåser det mesta bort när man ger det ( ger i en stor tunna, men det hjälper inte ett skvatt, hälften ligger ändå helt utspritt runt hagen )
 
Vi ska kolla masken nu när det börjar bli dags att släppa ut dom i sommarhagarna ( i början av maj ), men det klart att man blir nojig. Min tränare tyckte att hon tagit sig, men när man står och stirrar sig blind på henne varje dag så är det klart att man blir lite nojjig. 
 
Det har varit en lång vinter med ett kallblodsföl som diat och tagit i princip all mat ifrån henne hela vintern och halva våren, så det klart att hon behöver tid att återhämta sig.
 
Sen får jag väldigt jobbiga kommentarer dagligen ( inte i bloggen ) om hennes tull och hennes päls ( som blänker fint, men ändå tyckts det finnas andra åsikter om den saken ) vilket såklart är påfrestande och tär. Jag gör mitt bästa och har folk i min omgivning som jag litar på och där jag söker stöd och råd.
 
 
hon behöver absolut lägga på mycket mer i vikt men tycker ändå att hon börjat ta sig någolunda. 
 
Nu när hon inte är lika mager som hon en gång var så är hon heller inte lika hungrig. Hon blir klart glad när jag kommer med maten efter några timmar utan framåt eftermiddagen, men när hon kommer in ifrån hagen tittar hon knappt åt sitt hö och är extremt kräsen, hon äter upp det under natten, men hungrig är hon inte direkt. 
Hur ofta utfodrar ni era hästar? Eller går dom på fri tillgång?, Noreen får mat fyra gånger om dagen numera och får ca 2kg per utfodringstillfälle + lucern hackad strå vid två utfodringstillfällen ( morgon och kväll ), då hon även får kraft + b-vitaminer.
 
När en häst väl tappat i hull så kan det ta upp till ett år att få upp hästen i "normalt" skick igen, vilket såklart är påfrestande för både häst och ryttare, ingen vill se sin häst magra ut. Sen vet de flesta som haft föl att vissa ston ger allt dom har och tappar något så fruktansvärt mycket i vikt under tiden de går med sina bebisar. Vi tog Secret lite sent då hon egentligen inte hade tillräckligt för att klara av en hel lång vinter som mamma, men det är bara att fortsätta utfodra, skulle hon inte ta sig får vi naturligtvis tillkalla en veterinär igen som tar en titt på henne och ev blodprov för att se så att det inte är något fel, men tror som sagt bara att det varit en lång vinter med bebis.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback