sitsen i hoppning

Helt ärligt så är det få ryttare som har en snygg och korrekt sits över hinder. Jag vet att vi la många hopplektioner på ridskolan enbart på att öva på sitsen, då den är väldigt viktig, hur du sitter på hästen, påverkar hästen, vilket påverkar er ridning. 
 
Själv sitter jag inte precis magiskt över hindret, dels för att jag i princip aldrig hoppar, och sen är jag lite höjdrädd så min fokus ligger helt fel när jag kommer an ett hinder, aboslut någonting att träna på.
 
Jag tycker att det är viktigt att träna upp sin sits på en trygg och säker häst där du kan lämna hoppandet och allt runt om i hästens hinder och fokusera på dig själv först och främst.
Det är någonting jag tycker är mycket viktigare än att skynda upp i klasser eller höjdhoppa med sina hästar, en bra tränare som hjälper dig att hitta rätt balans över hindret innan du höjer upp höjden.
 
 
Det finns två bloggare som jag tycker har en bra och stadig sits i hoppningen, denna och denna tjejen. 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback