Monstret jag jobbar med varje dag

Alla hästar är olika, det vet vi redan. Noreen är väldigt skarp i huvudet, men också väldigt nervig, stressig och het. Hon rids alltid väldigt avslappnat och lugnt, för att få henne mjuk i kroppen, en spänd häst blir av naturlig skäl väldigt spänd i kroppen och det blir såklart svårt för dom att utföra vissa rörelser och orsakar obehag för hästen. 
Jag gör allt i min makt för att ge henne bästa förutsättningar för att kunna utföra de uppgifter jag ger henne på bästa sätt, mer än så kan jag inte göra. 
 
Ofta kan man se ponnier på hopptävlingar med en stor underhals, steppar i varje steg och varken kan eller lärt sig gå i korrekt form under ryttare, jag tror att Noreen lätt kunnat bli en sånn ponny, och har tendenser till att bli sånn när vi hamnar ur balans eller när hon spänner sig och ibland är det väldigt frustrerande att inte kunna "nå" henne, då hon liksom stänger av omgivningen och bara springer. Jag ogillar att ta hästen i munnen, men när hästen inte lyssnar på annat vis så måste man få stopp, och då gör jag förhållningar tills hon lyssnar och lugnar ner sig. 
Detta gäller även i markträningen, Noreen ska helst gå med nosen så nära backen hon bara kan och samtidigt ställa lite inåt med nosen och ha ett jämnttempo, vilket hon gör, när hon slappnar av och känner sig nöjd. Men hon är långt ifrån lätt att jobba med och kan ibland flyga i luften för mina röresler eller kommandon. 
 
Jag försöker att varje dag jobba henne så avslappnat som möjligt, just för att hon är såpass svår i huvudet, att få henne med mig är första steget i vår utveckling. Jag kan varken rida ut, trimma eller försöka mig på att hoppa ifall hon inte är närvarande och lugn. En häst som lätt stressar upp sig och blir sådär springig och okontaktbar är svår att jobba med, men det är fantastiskt när hon väl lyssnar och jobbar MED mig, när hon visar engagemang och vill vara mig tilllags. Underbart.
 
Noreen är en svår ponny, svåraste ponnyn jag någonsin haft chansen att jobba med just för att hon är såpass rädd och skarp på en och samma gång, det krävs mycket av mig som ryttare och jag tror att hon väldigt lätt kan förstöras ifall hon rids eller tränas fel eller slarvigt.
 
 
mitt lilla monster (L)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback