Markträning - viktigt

För mig är markträningen väldigt viktigt. Själv sysslar jag med lydandslongering och jobbar henne lös när vi tränar ifrån marken. I lydandslongeringen fäster jag longerlinan i nosgrimman på tränset eller en vanlig grimma ( så att den är fäst som en kapson ), står intill rumpan och "driver" henne framåt. Man kan variera storleken på volten men rekomenderar att hålla hästen i en mindre volt i början, för att kontrollera tempot och formen lättare. Har alltid Noreen låg och ställd och byter varv väldigt ofta. När hon är djup i formen så kan man öka volten lite, men vill ha henne i ett lägre tempo så att hon inte trampar över. Noreen blir lätt hetsig och väldigt stressig, så detta träningssättet håller henne lugn och avslappnad och är en bra kombination till ridningen. Noreen blir lätt spänd i kroppen och behöver sträckas ut och jobbas i en lång och låg form, detta tvingar varken ihop henne eller gör det obekvämt på något sätt, hon får själv pröva sig fram och hitta den bekvämaste formen att jobba i. 
 
Det är även bra rent lydandsmässigt, att jobba nära hästen ifrån marken, det är viktigt att det finns en grund lydand, annars kan det bli lite farligt ifall hästen bockar och busar iväg när man står såpass nära bakdelen. Oavsett ifall Noreen stått länge och är jättepigg och glad så ska hon alltid använda energin och strykan till att arbeta med huvudet, då det är det enda som faktiskt gör henne lugn och harmonsik, att låta hästen "springa av sig" är inget altenativ.
 
Något jag verkligen vill lära mig är tömkörning, har absolut ingen kunskap i detta ämnet, och av den anledningen så sysslar jag inte med det. Har prioriterat annat framför det som varit viktigare för oss att jobba på, men känns viktigt att kunna, framförallt när Secret kommer hem för inridning.
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback