lite longering och mys

Släppte i alla hästar och fodrade, sen mockade jag, sopade och krattade utanför stallet och gjorde det snyggt. Sen fixade jag mat + vatten. Sen tog jag ut Noreen i paddocken, longerlina, grimma och longerspö var allt vi hade med oss idag, fanns ingen ork att fixa i ordning henne.. hehe. 
 
Hon var helt galen i början, bockade bara och sparkade hejvilt. Men fick henne lugn, mycket böjning, backa, flytta osv. Hela tiden hålla henne sysselsatt och sen när jag bad om halt så skulle hon stå stilla vid mig, då fick hon beröm och godis, gick in lite tillslut ( hon steppar gärna omkring mig när vi stannar och ska ta några andetag ). 
 
Sen fick vi även igenom en bra trav på volten, mjukt, följsamt och kunde lyssna på både ökning och minskning utan att få rådamp. 
Vi tog några pauser, skritt/trav, flytta för sidan, böja igenom osv. Är noga med att inte låta henne gå på volten varv efter varv och tråka ut sig utan att hela tiden byta varv, övning och variera mig. 
 
När hon var fin började det komma några transporter till gården och helt plötsligt stod där flertal ponnier, vilket såklart var sååå läskigt. Men vi fortsatte tills vi var klara och sen när vi skulle gå upp mot stallet igen kom det en ponny travandes emot henne, vilket jag trodde skulle få henne att skita på sig av rädsla, MEN med svansen i vädret så svävade hon fram i någon arab-trav och blåste upp sig, hahaha skruttan. När jag släppte henne i hagen så fick hon rådamp och bockade, galopperade runt och visade upp sig. Bra träning med andra hästar som kommer på besök, hon behöver få lite mer miljöträning i samband med andra ekipage. Bra att börja på hemmaplan, hon lugnade dock inte ner sig förrän dom red ner mot stranden, först då kunde hon gå till sitt hö och börja äta.. gosan. 
 
 
haha, bild ifrån idag. När vi pausade och myste så passade vi på att träna lite med spöet, som varit hennes största fiende under tiden jag ägt henne. Hon har varit LIVRÄDD för longerspöet. Men nu börjar hon acceptera det bättre och vi tränar ofta på att röra det över hela kroppen osv, men precis som med allt annat så krävs det enormt tålamod, tid och energi att utföra något med denna ponnyn, allting sitter så jävla djupt. 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback