Kontrollbehov

Jag är en typisk bloggläsare, läser de flesta storbloggarna inom hästvärlden och ingen kan väl ha undgått det härliga bråket som utbrutit nyligen? Tänker inte kommentera det, men jag kan verkligen relatera till den ena parten. Hade jag haft min häst utlånad och den inte sköttes enligt mina önskemål hade jag genast plockat hem den. Dels handlar det förmodligen om ett kontrollbehov vissa människor har ( jag har ett enormt kontrollbehov ), allt måste skötas rätt, annars får man ångest. Jag mår till exempel fruktansvärt dåligt ifall jag kommer på mitt i natten att jag glömde skura rent foderhinkarna innan jag fyllde på nytt, eller att jag inte borstade av benskydden innan jag la in dom i skåpet. Tycker någon i min omgivning att det är småsaker så tycker jag att den personen är slarvig, det behöver personen inte vara, det är bara min första reaktion. 
 
Vissa sköter sina hästar väldigt pedantiskt medan andra inte har det behovet, och det blir klart lätt en konflikt. Tror inte att en fodervärd/medryttare till någon av mina hästar hade haft det särskilt lätt ifall jag skulle påpeka minsta detalj, för tro mig, det hade jag gjort. 
 
Jag tror att det handlar mycket om att man har ett behov som ägare till sin häst att veta att den som rider och sköter hästen tar det hela på stort allvar och lägger lika mycket tid och kärlek som man själv gör. Alla behandlar inte sina hästar som porslinshästar men vi som gör det, vi gör ju det av den enkla anledningen att vi älslar våra hästar och vill att dom alltid ska vara älskade och trygga, var dom än är. 
 
 
Jag har ju exempelvis Secret på ett lösdrift hos min tränare. Jag litar på min tränare till 100 % och jag vet att han mår som allra bäst i den miljön där han befinner sig. Dessutom är den är lugnande känsla för mig att veta att jag inte har någon kontroll över honom, det är fördelen med ett lösdrift och en häst som varken rids eller tränas, han sköter sig själv. 
 
Noreen däremot har jag haft stora problem med att "släppa kontrollen", att jag ens kan låta de två andra som har ponnier i stallet hjälpa till med utsläppen har varit svårt. Men där går min gräns, att ta in och ut ifrån hagen accepterar jag, men allt annat vill jag helst sköta helt själv, ifall jag inte abosolut måste låta någon annan mocka eller lägga upp mat. 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback