Galenpanna och ett litet skutt

idag satte jag fram en bom och två små bockar i paddocken. Skrittade först fram henne på volten, kunde idag skritta på långa tyglar, ställd och böjd utan att hon tacktade eller stressade upp sig, vilket ÄR framsteg. Till en början gick hon fint i traven, i båda varven, sen började jag skritta över bommen ( först ville hon inte ens gå nära den, så fick tvinga över henne = vääärldens skutt över.. haha ), men sen gick det bra, hon skrittade fint utan att stressa upp sig. Gjorde samma sak i trav, när hon gick fint utan att stressa så la jag upp bommen på ena sidan, ett halvt kryss med andra ord. Kom i trav, och min duktiga sessa skuttade över fint. Dvs första skuttet för vår del, Noreen är aldrig löshoppad eller liknande, så hon har inga erfarenhet av hinder på något håll.
 
Galopperade på en volt i bägge varven, skrittpausade, travade och jobbade henne lite emellan skutten. Men kom i både trav och galopp på det lilla hindret och hon skötte det fint. 
 
Efter att ha hoppat så blev hon huuur stark och pigg som helst, ville bara springa så när jag styrde in på volten så vägrade hon ta mina förhållningar eller ställa med huvudet, blev skitstark och satte helt emot. Jobbade henne då istället i skritten tills hon var mjuk, men i höger sidan så var hon lika stark i traven igen *suck*. I vänster däremot gick hon fint och snällt, tog alla förhållningarna bra. På rakt spår ville hon inte heller ställa till höger.
 
Detta började hon med i förrgår, så det är ingenting som är fel, hon har väl helt enkelt upptäckt att hon är mycket starkare än mig i sin högersida, och testar sig fram. idag ska hon jobbas 30 minuter i skritt, och sen 20 minuter i trav och galopp med skrittpauser. Hon börjar få upp konditionen och orkar mycket mer nu än vad hon gjort tidigare. Förut har ett varv på volten i galopp varit jobbigt, nu kan hon fint galoppera på i ett jämnt tempo flera varv utan att bryta av. 
 
 
Hade gärna velat löshoppa henne, men är rätt säker på att det hade stressat ihjäl henne med en massa linor och hinder. Någon som har tips för löshoppning av superkänsliga hästar?



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback