Back to basics

När man rider in en häst så fokuserar man MYCKET på grunderna i början. Exempelvis stilla vid uppsittning, halter, lägga på sadeln lugnt osv osv. Men med tiden är det lätt att man tappar sig och accepterar saker man tidigare aldrig gjort. Exempelvis har Noreen börjat "gå iväg" när jag sitter upp, eller börjar gå innan jag satt mig till rätta, tidigare har jag aldrig accepterat detta, börjat om och stå där i 40 minuter om jag så måste för att få henne stilla. Men har istället tänkt "ääh tar det nästa gång", och JAAA jag är sjukt lat av mig och det är så så sååå fel. Istället kommer jag spendera morgondagen med att "börja om" lite i min grundhantering av Noreen. Vill hon gå iväg när jag sitter upp, då får hon gå runt mig och jag kommer istället mana på henne när hon vill stanna för att få henne att förstå att det är mycket trevligare att stå stilla bredvid mig än att behöva gå runt mig i en cirkel. Kommer även använda mig av godis, så att det blir roligt att matte kommer upp på ryggen igen ( det ÄR roligt med ridning och fullfart, men uppsittningen är alltid lika långtråkig och tar sån tid för matte att fixa med allt.. såklart! ). Kommer även börja använda mig av pellets vid halter, då hon för ett litet tag sedan börja total ignorera mig när jag ber om halt, har till och med behövt rida emot staketet för att få henne att stanna, vilket jag såklart inte vill behöva, lite fel i kommunikationen helt enkelt, men för att få henne att förstå mig bättre så kommer jag använda mig av mycket beröm när hon gör vad jag ber henne om, det är klart att min tjej ska bli behandlad som en riktig liten prinsessa.
 
 
i somras.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback