använder inga tvångsmetoder

Noreen är väldigt reglerbar i formen, dvs hon kan söka sig djupt, vara lång och låg samtidigt som hon kan plockas upp i en något högre form. Hon är ännu under uppbyggnad ( haha det lät lite kul ) så hon kan inte bära sig ordentligt i en högre form, men är på god väg. Jag tränar henne mestadels lång och låg när jag jobbar med henne i paddocken, där är hon avslappnad och böjbar, arbetar igenom hela kroppen och har all fokus på mig. 
 
Med Noreen har jag aldrig använt mig av martingal, gummiband, inspänningstygel eller liknande hjälpmedel, av den enkla anledningen att jag inte vill ha en onaturlig krökning i nacken. Jag vill inte tvinga ihop min häst i en träningsform hon inte är redo för rent kroppsligt som enbart hon tar skada av. Jag har absolut använt mig av inspänningstyglar vid longering på välutbildade hästar, hästar som ej varken rids eller tränas på samma sätt som Noreen gör. 
 
Sen är det viktigt att kunna utvecklas, jag har tidigare använt mig av hjälptyglar, men kommer förmodligen aldrig göra det i framtiden. Jag vill ha en häst som själv kan komma med förslag och idéer, pröva sig fram och växa som individ. Det skapar en kreativ och glad häst som tar sig an arbetsuppgifterna med stolthet och glädje.
 
 
Jag har i hela mitt liv haft en klassiskt tänk när det kommer till ridning, och inte förrän Noreen kom in i mitt liv har jag börjat ifrågasätta sånt som jag tidigare aldrig någonsin tänkt på. Även jag prövar mig fram och växer, glädjs och tar stor stolthet i allt vi åstadkommer tillsammans. Det finns fortfarande mycket klassisk engelskridning kvar i mig men att låna förslag och idéer ifrån andra dicipliner är aldrig fel. 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback