Sporrar och spön

" man måste kunna rida sin häst utan sporrar och spö, det är djurmisshandel"
men hallå.. hur fan rider du med sporrar och spö?!
 
Här, precis som i de mesta hästrelaterat finns det tusentals olika åsikter. Jag rider alltid med spö, och har det alltid när jag tränar ifrån marken, varför? I markträningen är det väldigt viktigt, jag har inte meter långa armar och när hästen inte riktigt förstår uppgiften så är det bra att kunna peta till på rumpan för att få en reaktion att berömma. 
 
När jag rider har spöet samma effekt, jag vill inte behöva använda skänklarna förmycket och rösten använder jag bara nu i början av inridningen, så när Noreen inte förstår eller vill bestämma takt själv så kan jag peta till med spöet på rumpan. 
Naturligtvis finns det dem som missbrukar makten av att ha ett spö och bankar hästarna gula och blåa, använder spöet helt fel och använder det som bestraffning osv. Dom förstör såklart för oss andra som använder det "rätt".
Ett långt dressyrspö att förstärka hjälperna ser jag som en självklarhet i min ridning och markträning.. but that's just me.
 
Sporrar använder jag mig inte jättemycket utav. Aldrig när jag rider min egna häst, utan det är ifall ägaren till en annan häst tycker att jag ska använda det. Här är det precis som med spöet, folk som missbrukar det och bankar in sporrarna i sidorna på hästen, det är inte bra för någon. Du tappar effekten av sporrarna helt och hållet, då sporrarna används för att få hästen kvickare för skänkeln, du gör ju hästen döv för dom också och tillslut kan du bara banka allt vad du kan utan att hästen reagerar minsta lilla, vilket jag antar inte är vad du vill.
 
Sporrar kan vara bra att ha på tävling då du vill ha hästen kvickare i sidorna och känsligare för hjälperna, använder du sporrarna rätt så tycker jag att dom kan vara väldigt bra att ha, och ser inga problem med att använda dom :)
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback