Framtidsplaner för lillskrutten

Egentligen hatar jag att göra upp planer för framtiden, det blir aldrig som man tänkt sig ändå och antingen blir man besviken eller överträffad.. men jag försöker ändå ha lite koll på läget, annars kan jag aldrig slappna av ordentligt. 
 
Denna vintern ska vi syssla med avvänjning, han ska stå bredvid sin mamma i boxen på nätterna men ute i hagen med grabbarna om dagarna, han ska alltså inte ha någon fysisk kontakt med Noreen alls är tanken. Vi får se hur detta blir, funkar det så funkar det, funkar det inte så får vi försöka lösa det på annat sätt. 
 
Han ska kastreras tidigt på våren och i April månad så är tanken att släppa honom på unghästbete. Har redan börjat kolla runt lite häromkring då jag gärna vill vara ute i god tid och ha en plan om vart han ska ta vägen. Jag vill helst att han ska vara borta åtminstone till Augusti månad, alltså fyra månader. 
 
När han kommer hem igen så kommer han säkerligen vara väldigt avbusad, mognat lite och fått chansen att växa i sig själv, utan krav eller måsten, bara få lov att vara HÄST. Vi kommer jobba väldigt basic med honom med att leda, påbörja longering, dvs i skritt få han att röra sig runt en volt. Ev tömköra lite osv. 
Vintern 2013 ska jag påbörja insittning av honom, dvs sadel, träns, ryttare på ryggen osv. Sen får han en vila på ett halvår innan vi börjar inridningen på riktigt, här kommer han vara 2,5år gammal. 
 
När alla gångarter sitter så får han vila nr 2 på ett par månader. Och vid tre års ålder påbörjas inskolningen och utbildning. 
 
Detta är alltså min plan för Secret. Det kommer säkerligen ändras, förskjutas, förstöras osv. Allt kan hända. Men detta är min så-här-vill-jag-ha-det plan ;-)
 
 
Jag tror på att förbereda hästen väl och att SKYNDA LÅNGSAMT är otroligt viktigt. Jag påbörjar hellre något lite tidigare men låter det ta tid än att påbörja sent och känna att jag måste skynda mig. 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback