Bits och sparkas

Det absolut VÄRSTA jag vet är ouppfostrade hästar som bits och sparkas, trängs och trampar på än.. usch! Det gör mig verligen arg. 
 
Lilleman har kommit in i en period där ALLT ska kännas på via munnen, han biter på mig, på grimskaft, på Noreen, på boxväggar, på skor, på ben.. alltså ALLT och det gör mig vansinnig. Att han biter på grimskaft och andra stallprylar kan jag gå med på, han har ett tugg behov och är understimulerad och jag förstår att han bara är en bebis, men när han börjar naffsa efter mig eller mamma blir jag förbannad. Det är ett beteende jag inte tolererar och jag tycker inte att det är okej att en häst naffsar eller hugger efter sin ryttare, aldrig. 
 
Jag har blivit tillsagd att om han biter mig så ska jag "bita tillbaka" alltså nypa honom i kinden eller på något vis agera som en häst hade gjort i de läget, så han förstår att det inte är okej, vilket jag försökte med, men tycker inte att det gett något vidare resultat.. har ni några tips om vad man gör i det läget? Vill INTE slå honom eller hota på något vis, tror inte på sånt. 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback