miss piggelin

Suttit på en JÄTTEpigg liten dam idag. Hon ville såå mycket och riktigt flög fram hela ridpasset, gomsan. 
 
Joggade igång henne i låg form och reglerade den sedan väldigt mycket i traven, gjorde mycket volter i både skritt och trav för att böja igenom henne i sidorna, och man märker tydligt att hon har svårare för vänster varv, precis som i longeringen. Så jobbade lite mer på det hållet. Annars var hon mjuk och fin, framåt för hjälperna osv. 
 
Sen påbörjade jag med galoppen, var noga med att direkt när jag lägger på skänkeln så ska hon galoppera, och tar hon inte den direkt så petar jag med spöet och får det reaktion jag vill, nästa gång jag lägger på skänkeln så behöver jag inte ta till spöet utan hon tar galopp i steget efter, precis vad jag vill.
 
Hon frustade på i galoppen, när hon inte riktigt visste vad hon skulle göra ( när jag är stilla med både skänkel och hand ) så saktar hon in lite, inväntar signal ifrån mig, jag ber henne att fortsätta framåt och då gör hon det kvickt. Märkt att hon hela tiden frågarefter vad jag vill av henne.
 
Avslutade när det gick som bäst, alltså när hon inte drog iväg i något håll i galoppen utan följde hand och skänkel i kurvorna, på bägge sidorna osv. Mycket nöjd med henne idag. 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback