Fölvett

Den som en gång sa " föl ska ha fritillgång till hö dygnet runt" har då aldrig ägt en tinker.
 
Secret fodras tre gånger om dagen. Morgon, eftermiddag och kväll, upptill äter han de som finns kvar i hagarna, och jag tror att han är en måltid ifrån att rulla fram, han är rund på alla håll och kanter och jag undrar snart vart all mat han får i sig ska tavägen.. han lär väl spricka helt enkelt. 
Och trots detta fick jag höra häromdagen att jag minsann bantar mitt stackars föl som ska ha fritillgång till hö dygnet runt, då alla andra föl bör ha det. Hallå eller??
 
Att dra alla hästar över en och samma gräns är ju bara ren okunskap, bara för att ena rasen mår bra av något, betyder det inte att den andra gör det. Man får tänka om lite när man säger att alla ska ha det lika, det är individer vi talar om. 
 
Secret är av rasen irish cob ( tinker ) och har väldigt lätt för att bli lite för rund om magen. Nu under de första åren i hans liv kommer jag låta han vara rund och go, det hjälper till bra under växtperioderna. 
 
Men i framtiden så tror jag att vi kommer att få en del problem med vikten, speciellt på sommarhalvåret, men det är ett framtida problem och ingenting jag tänker grubbla över just nu, han är pigg, han är glad och han är rund om magen utan att bli matad 24/7, och han är bebis ;)
 
 
den tjocka lilla rumpan :)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback