Daglig göra

Det finns vissa saker som jag alltid gör, oavsett om hästen rids eller ej ( för tillfället så rids Noreen ca två gånger i veckan ). Här kommer en lista på vad jag gör dagligen med mina hästar och vilka stallsysslor.
 
Fodringsschemat är rullande och på Söndagar så har jag fodring, då fodrar jag alla hästarna, flyttar över Noreen till sin box, ger mina hästar mat osv.
En timma senare så åker jag ner, ställer Noreen i gången, borstar av henne och lägger på täcket, samma visa med Secci om han ska ha täcke på sig i hagen ( han har endast täcke när det regnar eller blåser för kraftigt ).
Går ner till sommarhagarna med hästarna och släpper ut dom.
 
Mockar bägge boxarna, lägger in nytt spån och sopar fint. Lägger in hö i bägge boxarna + fyller upp fyra höpåsar, två hinkar med kraft foder. Skurar vattendunkarna och fyller på nytt vatten. Soper tillsist rent hela stallgången.
 
Hästarna kommer in lite olika tider beroende på väder och daglig aktivitet.
 
Men tar in dom, ställer in Secret i sin box och Noreen i gången, tar av henne täcket och borstar igenom hela hästen, tar hovarna och borstar igenom manen. Ev flätar om svansen ( har alltid hennes svans helflätad för att inte få i en massa skit i svansen och för att hålla den snygg och lättarbetad ), har även en fläta i luggen som brukar hålla sig iallafall en vecka. 
 
Släpper in Noreen i sin box och sopar stallgången igen. 
 
Åker ner senare ( runt åtta tiden ) för att släppa över dom till Secretsbox över natten. 
 
Promenader, longering och ridning sker någonstans emellan, helt beroende på vad jag har för förutsättningar den dagen. Jag kan ej rida om jag inte har med mig barnvakt till bebis då han klättrar upp på boxkanten om han får stå där själv.
 
 
Här blir Noreen borstad och flätad :)
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback