Vardag i stallet

Tänkte dela med mig av mina vardagsrutiner i stallet. Kommer ofta ner till stallet när mörkret redan lagt sig, vi har varken gatulampor eller annan belysning nere vid hagarna, så det är verkligen natten därnere när jag kommer cyklandes strax innan kl 17.00.
 
 
Brukar börja med att slänga in alla höpåsar och hinkar i höladan, sen mockar bägge boxarna, sopar rent inne i boxen, tar ut vattenhinkarna och ställer dom utanför stallet, ställer även kärran och sopar rent stallgången och slänger sånt som hamnat utanför.
Skurar rent hinkarna och tömmer i kärran, fyller på vatten och sopar sedan utanför stallet ( alla går med hö ut och in ur i mitt stall och bryr sig ALDRIG om att sopa rent varesig inne i stallet eller utanför.. skäms! ) innan jag tömmar kärran.
 
Går då och hämtar hästarna, ställer in Noreen och ställer Smurfis i gången, tar av täcket och borstar av honom lite snabbt, slänger in hö till honom och ställer honom i boxen, ut med Noreen och samma sak där, hänger ut täckena på vädring och fyller höpåsar och mathinkar.
 
Tar sedan ut Noreen för ordentlig borstning, kollar igenom ifall hon har sår ( vilket hon hade idag, så tvättade rent och sprayade med bluespray ), flätar om svansen och luggen och sen åker hon in i boxen med ett hönät, tar sedan ut Secret ( igen ) och gör samma sak där, borsta ordentligt, hovarna, fläta svansen osv. 
Sen sopar jag stallgången igen, tar in täckena, på med Noreens och Secrets hänger jag upp, sen pussas det godnatt för dagen.
 
Såhär ser vardagarna ut, när det är helg och jag har mer tid eller någon med mig brukar jag passa på att klämma in ett ridpass, men under vardagarna ägnar vi oss inte åt något speciellt.
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback