Vad vi tränade på

Kul att jag glömmer skriva själva UPPGIFTEN vi fick igår på träningen.. haha. 
 
Ska nämligen lära henne innerskänkel, alltså att inte gå emot eller framåt, utan att den blir som ett stopp. så vi gick på en volt i skritt och ställde nacken innåt en aning, och sedan innerskänkel så att hon inte går innåt, det gick sådär. Men efter väääldigt många varv så lyckades jag iallafall få en liten böjning samtidigt som hon var avslappnad i halsen, dippade nosen och tygeln var hängandes.
 
Vi testade även på långsidan för att se ifall hon lärt sig något eller om hon bara gjorde vad hon trodde var rätt, och minst sagt gick det bakåt, så vi fick jobba på volten igen. Detta är lite av en evighetsgöra och jag ska alltså få henne att jobba på detta viset i alla gångarter innan vi kan gå vidare, det är lite förberedande för öppna, att kunna ställa nacken men behålla kroppen på spåret. Lätt för en utbildadhäst, inte lika lätt för en unghäst.. hihi. 
 
Men vi travade ju tillslut också, och hon var jätteavslappnad i nacken och halsen och dippade nosen fint och gick inte emot skänkel, rusade inte och stretade inte emot tygeln.
 
Jag tränar för en tränare inom akademisk ridkonst, vilket gör att målet med lektionerna är att kunna rida på en hängande tygel i en bärigform, och med det tror jag att vi får en fin grund att kunna utvecklas vidare i min personliga favoritgren, dressyr. 
 
 
Nu blev det inga bilder eftersom att mamma glömde kameran, men ska göra samma övningar på torsdag så förhoppningsvis kan någon fota då :)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback