Jag kan se likelser

När jag började rida Xtra så var han exakt lika gammal som Noreen är idag. Han var inriden och grundutbildad, men måste säga att han var väldigt grön. Rent ridmässigt så påminner han väldigt mycket om Noreen, där fanns ingen styrka eller något självförtroende, jag kunde i princip bara rida ute på fältet eller på ridbanan när jag var själv, för han ville inte lämna gården utan någon annan häst, han gick framåt men hade ingen direkt bjudning. Jag hade ju ingen som helst aning om vad jag sysslade med, men jag red ut mycket, vi rejsade, busade och hade så jävla roligt, och Xtra hittade det där framåtbjudet och när han väl gick framåt så var det knappt att jag kunde plocka tillbaka honom igen, han stack mer än gärna med mig, fullfart framåt och bockade och busade som den unghäst han var, och jag förstod såklart inte varför denna lilla ängeln jag började rida helt plötsligt blivit denna explosiva galning, haha. 
 
Men jag tänker faktiskt använda mig av samma "taktik" när det gäller Noreen, kombinera skolor i paddocken med uteritter där vi bara busar av oss, rida samma rundor tills det att vi får rutin och hon vet vart det är galopp, trav osv som gäller.
 
Exempelvis hade vi en grusslinga på ca 1km som vi kunde rida på på gården jag hade Xtra, När vi kom till sista "raksträckan" så visste hästarna ALLTID att det var fullfart som gällde, Matildas Staren stack alltid först, och efter kom min lilla galning, det fanns verkligen inte att få stopp på dom, det var såå roligt och hästarna älskade det. Det var alltså här Xtra hittade sin framåtbjudning, perfekt för en unghäst som behöver få lite motivation i ridningen.
 
Nu kan man tycka vad man vill om att låta hästen dra iväg sådär helt okontrollerat, men detta funkade för oss, och hade i framtiden absolut inga problem med att hålla eller kontrollera Xtra, ville jag bara skritta så gjorde han klart det, men oftast lät jag han rulla på i valfritt tempo, kravlös ridning är viktig, tycker jag.
 
 
Xtra fem år ute på äventyr i Falkagård.. haha. 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback