För höga krav?

Det är väldigt svårt att ge sitt föl en kravlös miljö samtidigt som allt måste fungera i det vardagliga. 
Jag måste kunna ta in och ut hästarna till hagarna utan att behöva bråka varje morgon innan jobbet, jag måste kunna sätta på och ta av täcken, borsta, promenera osv utan att det blir bråk eller svårigheter, samtidigt vill jag inte kräva för mycket av någon som inte är redo för det.
 
Secret är SUPERlätt i princip i ALL hantering, vissa morgonar är han jobbigare än andra och vissa dagar är han mer "på" och kan vara lite svår att få kontakt med, men i det stora hela så är han verkligen en guldponny. 
 
Min mamma är väldigt på mig om att jag ställer för höga krav. Exempelvis imorse när jag skulle sätta på grimman så trycker han upp mig emot väggen för att jag står i vägen för honom ( han ville ut ) och jag blir vansinnig och backar honom och ryter. Jag tycker att det är otroligt viktigt att han inte får bete sig på det viset, och att visa tydligt i början att man inte går över någon. 
 
Jag längtar faktiskt lite efter att få hitta en lösdrift plats till honom nästa år där han kan få gå kravlöst dygnet runt med hästkompisar och bara vara häst, han behöver det och jag behöver det. Jag försöker lägga en bra grund att jobba vidare på i framtiden, men det är svårt att veta hur hårt man ska gå på och var gränserna går. När man har en så lätt häst att jobba med blir det ofta svårare att se när man bör backa.
 
 
Secret är min framtida stjärna och jag är säker på att han kommer att vara underbar både att rida in och att utbilda, men grundarbetet, det som är just NU.. det ÄR tufft och det får det vara också.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback