om Stephanie

Mitt namn är Stephanie och är född och uppväxt i den lilla staden Falkenberg som ligger vid kusten. Har i hela mitt liv alltid varit intresserad av djur och när jag liten så red jag mycket på min väns shetlandsponnier. När jag var 10 år fick jag äntligen börja på ridskola, efter antagligen väldigt mycket tjat. Jag red där i fem år och dessa underbara ridskoleponnier stal ett hörn av mitt hjärta med allt sitt bus, tålamod och den kärlek de gav. 
 
Att rida en gång i veckan passade aldrig mig bra och jag hade många sköthästar vid sidan om. Men det var inte förrän jag började hjälpa till med d-ponny valacken Sörbys Xtra som jag kände att min ridning tog fart på riktigt. Detta var en femårig liten trotskille som älskade att busa och springa. Jag blev fodervärd till honom efter ett halvår som medryttare och vi spenderade två år ihop innan hans såldes. Han var min drömponny på alla plan och jag älskade honom med hela mitt hjärta. 
 
 
Efter att Xtra såldes tog jag avstånd ifrån hästar och ridning, jag hamnade i en depression som var svår att ta sig ur och inte förrän jag fick förfrågan att börja rida den aggressiva lilla c-ponnyn Rosalita kände jag suget att komma upp på hästryggen igen, detta efter ett år utan hästar och ridning.
 
 
Rosalita och jag jobbade mycket tillsammans, hon var aggressiv och trotsig, hon hade brist på respekt och hade svårt att lita på människor, men efter mycket svett och tårar så hände något. Vi förstod varandra och jag var nöjd över vad jag åstadkommit med denna lilla rackaren. Detta var innan hon fick en ryggskada som tyvärr aldrig riktigt blev bra.
 
Efter att ha skött om andras hästar i hela mitt liv så köpte min pappa en häst till mig i julklapp. En mörk novemberkväll stod en ohanterad fyraåring på stallplanen och Noreen klampade in i mitt liv med bestämda steg. Tidig vår 2012 stod ett föl i boxen och Secret var född.
 
När det kommer till ridning är det dressyr jag brinner för och enligt min åsikt finns det inte mycket som går upp emot att dansa fram tillsammans med en häst när allt är i balans och stämmer fint. Målet med min ridning är att lära mig så mycket som möjligt utefter de förutsättningar livet ger mig. 
 
 
Mockbeggar Noreen, 2005* New Forest sto 139cm i mankhöjd, engelsk import
 
Kom till mig som ohanterad fyraåring och född vild. Är under inridning, och kommer att utbildas främst inom klassisk dressyr. Världens snällaste häst när man väl lär känna henne. Hennes röda hårrem och stohormonerna tar över lite ibland och att tjura är något hon borde få pris inom. 
 
 
Baby Secret, 2012* Irish Cob/New Forest-korsning, blir D-ponny/liten storhäst
 
En riktig liten grabbaregrabb som älskar att busa och härja runt i hagen. Roligaste sysselsättningen är att få vara med och träna eller att få rejsa i paddocken. Mänskligkontakt har alltid uppskattats och han älskar sin matte väldigt mycket, tror att han kommer bli en fantastisk häst i framtiden, en häst som drar ögonen åt sig då han både är vacker och utstrålar så fantastisk energi.
 
 
Hästarna är verkligen mitt liv och det är dom jag lever för. Här i bloggen kommer ni kunna läsa om våran vardag och hur det är att ha en unghäst och ett föl i en och samma veva.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback