Joggingpass på ridbanan

Idag stod longering på schemat. Pappa följde med som barnvakt till S och jag tog på Noreen schabrak och fäste gummisnoddar i en täckgjord. Vill vänja henne vid att ha dom hängandes där + att få liiite lite motstånd. Hon tyckte det var lite jobbigt i början att ruskade mycket på huvudet, men fick inte panik och lät den vara väldigt löst hängande. Men efter ett tag så accepterade hon det.
Började med att skritta henne för hand runt banan innan jag joggade igång henne på lång lina. Vi började med lugn takt och hökade allt eftersom. Mycket trav och fokus låg på att få henne lugn och avslappnad, vilket gick väldigt bra. Galoppen var lite jobbig, hon bytte väldigt mycket fram och tillbaka och fick driva ganska duktigt för att hon skulle hålla den runt på volten och inte byta, och tillslut så gick det bra.
Jobbade henne i ca 20 minuter, tog en skrittpaus och tyckte att jag fick igång flåset helt okej. När hon var trött så travade jag av henne lugnt och sen skrittade jag för hand igen.
S och pappa satt utanför paddocken och betade under tiden, det går superbra att sära dom nu och trots att hon blev lite ängslig i slutet ( efter 20 minuter utan honom ) så verkade dom inte sakna varann särskilt mycket.
Sen fick dom båda beta lite gräs efteråt. 
Nu ska pappa passa hästarna tills på fredag då jag och mamma ska ut och resa och sen ska vi träna varje dag.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback